fbpx
skip to Main Content
Kapot Sterk

Kapot Sterk

Kapot Sterk is een programma waarin tieners samen met hun klas een schooljaar lang verschillende lessen volgen: over dromen, verleidingen en kracht. Over jezelf zijn, je hoofd koel houden en samenwerken met anderen. Wat betekent ‘succes’ voor hen en welke dromen horen daarbij? Er wordt samen nagedacht over de manier waarop zij hun doelen kunnen bereiken. Ook wordt er stilgestaan bij afleidingen en verleidingen die ze onderweg tegenkomen. En wie ze om hulp vragen als het even niet meezit. Ze leren door te luisteren en praten, en vooral ook door te doen. Zo maken zij kennis met de kracht, maar ook met de gevolgen van het maken van eigen keuzes. Best handig om mee te oefenen voor zij volgend jaar naar de middelbare school gaan.

Achtergrond
De doelgroep zijn kinderen van 11 en 12 (groep 8 basisschool) uit de Amsterdamse wijken Kattenburg en Wittenburg en hun ouders. In de gesprekken met de kinderen viel op dat de kinderen graag het woordje ‘kapot’ gebruiken als equivalent van ‘heel erg’. Kapot sterk als thema van de campagne is daarmee voor de doelgroep herkenbaar. Kapot sterk betekent voor hen dan ‘heel erg sterk zijn’ ofwel je eigen weg gaan en eigen keuzen durven maken. En daarmee dus ook bestand zijn tegen verkeerde verleidingen en groepsdruk. Tegelijkertijd zit in Kapot sterk ook een tegenstelling. Kapot is een beeld waaraan ouders niet willen denken als het gaat over de toekomst van hun kind. Sterk zijn daarentegen is wat iedere vader of moeder een kind juist gunt.

Kapot Sterk is een initiatief van verschillende partners. Samen geven ze invulling aan het programma. Gezamenlijk gaan ze actief met achtstegroepers aan de slag op de plek waar ze thuis zijn; de wijk waarin ze wonen, spelen en naar school gaan. Met de wens ze te ondersteunen in het maken van eigen keuzes, ongeacht verleidingen en meningen van anderen.

In opdracht van Rotterdams bureau HollandSpoor ontwikkelden wij een campagne-stijl waarbinnen diverse middelen werden ontwikkeld. Aansluitend op de leeftijd van de doelgroep hebben we een speelse, maar toch stoere stijl ontwikkeld. Deze ondersteunt de gedachtegang van Kapot Sterk. Door visueel de sterke arm met spierbal te laten zien, leggen we de nadruk op het zelfstandig sterk worden en zijn.

Back To Top